Filmclub

Elke vierde woensdagavond van de maand

Let op, nieuwe plaats :  huize TerHage 
St.-Vincentiuszaal/ bibliotheek

( achterin Glorieuxpark met eigen parkeerplaats, dus door de poort van Glorieux en dan alsmaar rechtdoor.)
Let op: de Poort is open van 19-19.30.

Tijd: 19.30u – 22.00 u, afhankelijk van de filmduur

Kosten: € 5  inclusief koffie, thee of frisdrank.

Contact: Jacques de Klerk
jdeklerk1946@gmail.com
tel: 06 50237483

We bekijken films die zowel artistieke als levensbeschouwelijke diepgang hebben. Voorafgaand aan de films worden enkele thema’s aangegeven.
Na afloop is er gelegenheid om samen in gesprek te komen over de film.
De filmkeuze is onder voorbehoud.

Op Youtube  zijn alle trailers te zien. 
Ze openen automatisch als u op de onderstaande groene titels klikt.
 

 25 januari 2023 Encore

In Encore maakt balletdanseres Élise een harde val, vlak nadat ze haar vriendje ziet vreemdgaan. In één klap ziet ze de grond onder haar voeten wegzakken. Ze moet zichzelf opnieuw uitvinden en ontdekken hoe ze haar danspassie op een andere manier in haar leven kan brengen.
Die kans krijgt ze bij een gezelschap voor moderne dans.

Menig kijker zal de bioscoopzaal met een goed gevoel verlaten. Met name voor degenen die van dans houden, is dit een must-see op het grote witte doek. De film zal wellicht te kort aanvoelen, maar als Klapisch één ding goed over weet te brengen is het de magie van dans. Daarvan wil je alleen maar meer.

22  februari                        Lunana of Il Buco

In 1961 maakt een groep onverschrokken wetenschappers een expeditie naar de ongerepte Italiaanse regio Calabrië. Verborgen in het Pollino-gebergte ligt een nog niet in kaart gebrachte grot. Voor het eerst verkennen zij de bodem van de maar liefst zevenhonderd meter diepe Abisso del Bifurto. Gadegeslagen door een oude schaapherder zakken de speleologen langzaam de donkerte in. Waar de herder de omgeving op zijn duimpje kent, tasten zij letterlijk in het duister. Door steentjes en brandend papier naar beneden te gooien, proberen ze te zien en horen hoe diep de afgrond is.

22  maart                            Les plus belles annees d’une vie

Ze kenden elkaar lang geleden: een man en een vrouw wiens prachtige en onverwachte romance ontroerde in UN HOMME ET UNE FEMME, de inmiddels iconische film die onze kijk op liefde voor altijd veranderde. Maar nu voormalig autocoureur Jean-Louis zich steeds meer lijkt te verliezen in zijn herinneringen, probeert zijn zoon hem te herenigen met de vrouw die hij niet kon koesteren, maar waar zijn geheugen en dromen nog vol van zijn. Anne en Jean-Louis ontmoeten elkaar weer en hun verhaal gaat verder waar het stopte, vijftig jaar eerder…

26 april De acht bergen – Le otto montagne

Het is een vanzelfsprekende vakantievriendschap. Bruno woont in een bergdorp bij zijn oom en tante, Pietro is een stadskind. In de zomer, wanneer Pietro’s ouders een huisje huren in de bergen, trekken de jongens wekenlang samen op. Daarna vertrekt Pietro weer naar Turijn en blijft Bruno achter in de schaars bevolkte Aostavallei, in het noorden van Italië.

De vriendschap tussen Bruno en Pietro overleeft een stilte van bijna twintig jaar en leeft weer op wanneer Pietro (Luca Marinelli) een afgelegen stuk grond erft van zijn vader. Samen met Bruno (Alessandro Borghi) bouwt hij een berghut. Het wordt het centrum van hun gezamenlijke wereld, met Bruno altijd op korte afstand en Pietro aan een lang elastiek, steeds terugkerend van verre reizen.
Pietro is de zoekende van de twee, terwijl Bruno zichzelf ziet als de boom die in zijn vallei groeit: oersterk wanneer hij opgroeit op de plaats waar hij tot leven kwam, maar zwak wanneer hij wordt verplaatst.

31 mei Nomadland

In Nomadland, dat met zes nominaties favoriet is voor de Oscars,
gaan we op pad met mensen van middelbare leeftijd die hun boeltje hebben opgepakt en in campers door Amerika reizen.
Een van die moderne nomaden is Fern, door Frances McDormand gespeeld als een soort hedendaagse Buster Keaton: tuinbroek, verfomfaaid kort haar. Een vrouw van weinig woorden maar met een opvallend open blik.
Fern is een vrouw in rouw. Ze heeft niet alleen haar man verloren, maar ook haar werk en haar huis. De mijnsluiting. De recessie. Inmiddels reist ze rond in een omgebouwd bestelbusje. En wat een genot om met haar mee te reizen door het Amerikaanse westen, met zijn betoverende berglandschappen, metershoge cactussen, elke avond een andere zonsondergang, en niet te vergeten de melancholische muziek van de Italiaanse pianist Ludovico Einaudi.

Datum volgt                              Ich bin dein Mensch

Wetenschapper Alma werkt bij het vooraanstaande Pergamonmuseum in Berlijn. Om in aanmerking te komen voor extra onderzoeksbudget, wordt ze overgehaald om deel te nemen aan een bijzondere studie. Ze moet drie weken lang samenwonen met een levensechte robot, die volledig op haar persoonlijke behoeftes en karakter is afgestemd. En zo ontmoet Alma Tom, het mechanische equivalent van haar perfecte levenspartner, die tot het absolute uiterste zal gaan om haar gelukkig te maken.

Datum volgt                        Heaven on Earth ( filmkeuze onder voorbehoud)
(vervolg van As it is in heaven)

In het vervolg op de Zweedse arthouse hit AS IT IS IN HEAVEN zien we de bewoners van het dorp Ljusåker weer terug na de dood van hun dirigent Daniel Daneus. Het koor is nog altijd een hechte groep. Daarom wordt geaccepteerd dat pastoor Stig zichzelf volgooit met drank, terwijl hij voor een lege kerk staat te preken.
Maar als het hoofd van zijn bisdom hem uit zijn functie dreigt te zetten, roept Stig de hulp in van zangeres Lena. Lena treurt nog altijd om het verlies van haar geliefde Daniel, maar gaat moedig verder, al is het maar vanwege hun pasgeboren zoon Jakob. Vol passie stort ze zich op haar nieuwe taak als dirigent om zo met de hulp van een nieuw zangkoor de kerk weer vol te krijgen. In de hoop dat hemelse muziek verbindt en in het dorp voor een wonder zal zorgen.

Datum volgt              The Father

THE FATHER is een fascinerend portret van een man die zijn grip op de realiteit aan het verliezen is. De briljante vertolking van Anthony Hopkins (THE SILENCE OF THE LAMBS, THE TWO POPES) laat je geen moment los. Olivia Colman (THE CROWN, THE FAVOURITE) als zijn dochter Anne, maakt zowel haar onmacht als haar liefde tastbaar.

Anne zoekt opnieuw een verzorgster voor haar dementerende vader Anthony, die steeds weer alle hulp afwijst. Ze wil zeker zijn dat er goed voor hem gezorgd wordt wanneer zij er niet is. Voor Anthony is niet meer duidelijk wat echt is en wat zich in zijn hoofd afspeelt. We beleven het verhaal door zijn ogen en voelen zijn verwarring. Zijn vertrouwde omgeving blijkt niet meer zo vertrouwd.